divendres, 30 de gener del 2009

El roc de les esquelles

Passejant per Solsona m'aturo a la Plaça Major i dono un cop d'ull a l'aparador de la Pastisseria Can Massana. Entro i agafo un mica de coca de croissant - no deixeu de fer-ho si hi aneu . Començo a enfilar el carrer del Castell i just quan estic decidit a donar una mossegada a la coca veig una pedra molt estranya. Em diuen que és el roc de les esquelles.
Com sempre us he dit nens i nenes, la curiositat és molt important . Pregunteu, i descobrireu moltes coses. Jo jo he fet i comparteixo amb tots vosaltres els resultats de la meva recerca.
Aquesta pedra formava part de la façana sud de l'església de Santa Maria del Soler ( Timoneda) al municipi de Lladurs. És una església pre-romànica, un temple de transició visigòtica. A l'Arxiu de la Catedral de Solsona hi ha una escriptura de venda de l'any 999. Sembla que la pedra procedia d'un temple anterior i que es va aprofitar en unes obres fetes al segle X ( fa més de mil anys!).
Aquesta pedra era utilitzada com un amulet. La santa era protectora de les dones que anaven de part. També protegia al bestiar malalt. Calia agafar l'esquella i el collar i col·locar-los als espais que hi ha a la pedra. Un cop l'esquella era al forat es demanava a la santa la curació de la bèstia.
La revista Descobrir en fa una petita ressenya aquest gener.
El que no he descobert és com el roc de les esquelles ara forma part del casc antic de Solsona.
Algú pot ajudar-me?
Atentament.
Senyor i
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...