dimarts, 21 d’abril del 2009

El misteri de Gazteluondo (2).

Al març del 2008 vam investigar El Misteri de Gazteluondo. Parlava d'un ofici molt desconegut però, a partit d'unes pistes, els nens i nenes van descobrir la resposta: Era un molí de marea.
Els molins de marea eren propis de mars que canvien de nivell: marea alta i marea baixa. A Catalunya no es donen aquestes condicions i vam estudiar un molí del País Basc.
Els molins de marea tenien un petit embassament que s'omplia al pujar la marea. Desprès només calia utilitzar l'aigua emmagatzemada per fer funcionar el molí.
El passat dijous vaig quedar gratament sorprès. En David del Museo Plasentia de Butron de Plentzia havia llegit la nostra història i m'enviava una fotografia del molí original.
Podeu veure a la dreta, l'edifici del molí i el mur que contenia les marees. Ràpidament vaig fer-li un correu electrònic per agrair-li la fotografia i demanar un mica més d'informació. L'endemà, en David em tornava a sorprendre. Voldria compartir la seva informació amb tots vosaltres:

Te intentaré conseguir mas informacion. De momento te mando un articulo adjunto que se titula "Algunas noticias del molino de marea Gazteluondo (Plentzia) y su venta en 1810" y un link con una pequeña reseña sobre la historia de Plentzia y parte de su patrimonio, en el que se puede leer algo sobre el molino: http://www.uribetur.com/es/117/historia-0
"El Parque Gazteluondo recorre la margen derecha de la ría por terrenos ganados a la marisma, varios paneles nos informan de la gran riqueza ecológica de la zona de Txipio y su importancia como punto de descanso y alimentación para las aves. Merece la pena hacer un alto en nuestro recorrido para contemplar la instalación que recuerda el antiguo emplazamiento del Molino de Mareas de Gazteluondo, del que se tiene constancia escrita desde 1506.

Los molinos de marea aprovechaban la energía marina para realizar la molienda. Para ello se construía un muro dentro del estuario que permitía el llenado del embalse (antepara) durante la pleamar a través de unas compuertas. Una vez colmado el depósito se cerraban las compuertas y sólo resta esperar a la bajamar para moler.

Gazteluondo era un molino poco común, ya que trabajaba con cinco pares de piedras, cuando lo habitual era utilizar dos pares. En el entorno podemos observar algunas de estas antiguas piedras. Se mantuvo en funcionamiento en la margen derecha de la ría hasta 1960, como un elemento fundamental del paisaje de marisma en unos tiempos en que el hombre estaba más unido a su entorno"
.
Un saludo
David

Nens i nenes, com podeu veure sempre hi ha gent que vol compartir i ajudar-nos a descobrir coses noves.
Gràcies David.
Atentament.
Senyor i

2 comentaris:

Biblioteca de l'Escola Mare de Déu del Remei ha dit...

Enhorabona pel dia a dia del teu treball.
T'he deixat un regalet al nostre bloc de la biblioteca, a l'apartat el bloc.

Salutacions

http://phobos.xtec.cat/ceipmdremei-alcover/biblioteca

Senyor i ha dit...

Gràcies gent d'Alcover.
Atentament

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...