dissabte, 2 de gener del 2010

Dissabtes poesia: Recordant l'Ángel González (2).

El 13 de desembre recomanava la lectura del llibre de Luis García Montero " Mañana no será lo que Dios quiera". Aquesta era una de les tres propostes per recordar el segon aniversari de la mort d'un dels millors poetes en llengua castellana de la segona meitat del segle XX.
Avui, aprofitant la segona recomanació, volia retornar els nostres estimats i una mica oblidats: Dissabtes poesia.
L'any 2001 es va publicar l'últim llibre de l'Ángel González "Otoños y otras luces". Després d'aquest llibre el poeta asturià va escriure molt a poc a poc una sèrie de poemes . Ell no volia publicar-los perquè eren pessimistes, però alguns d'ells van anar apareixent en diferents propostes. Al 2.002 a la revista Litoral, Ángel González. Tiempo inseguro, apareixen sis poemes amb el títol Nada grave. Poemas recientes. Al 2.006 Segundo Santos Ediciones va publicar l'antologia : "Qué sabes tú de lo que fue mi vida", on hi havia dos poemes nous. I l'octubre del 2.007, El País Semanal ens va regalar un nou poema.
El 12 de gener del 2.008 va morir l'Ángel González i la seva dona Susana Rivera, va trobar entre els arxius del poeta dos llibres començats, un d'ells titulat Nada grave.

El llibre tenia 27 poemes i una dedicatòria ( que també és un poema), i estava ordenat per ser publicat. La col·lecció Palabra de Honor de Visor Poesía ens fa aquest magnífic regal.
A l'epíleg de" Mañana no será lo que Dios quiera" Garcia Montero s'inventa una conversa amb el poeta mort on parlen del seu nou llibre ( pàgines 418 i 419):

...El reloj se ha perdido, el tiempo deja de vivir en nuestra muñeca,en nuestros brazos. Pero salimos de la carpeta azul para tomarnos un whisky en la Kon-Tiki. En la barra vacía caben hoy una familia, un piso, un tercero izquierda, y un edificio, Fuentes Acevedo, 8 , y una ciudad, Oviedo, y un porvenir literario, Por cierto, ¿ cómo ha ido mi libro póstumo?
- ¿Te importa?
- Claro que sí. ¡ Cómo no me va a importar!
- Nada grave es un buen libro, no tienes de qué avergonzarte. Ha ido muy bien.
- Tienes razón en eso de que los principios difíciles invitan a perseguir el futuro, mientras que los finales tristes paralizan la historia. Los recuerdos pesan, y los míos han pesado mucho.Pero no puedo quejarme de mi vida, me gustaría que mi madre y mis hermanos hubieran podido ver la España que yo he visto.
-Están todos aquí contigo.
Pues vamos a invitarlos a una copa- dice Ángel, mientras se levanta del taburete y se pone el chaquetón que le trajeron los Reyes el año pasado...

Un petit tastet de Nada grave:

Leo poemas

Leo poemas al azar,
leo casi sin pensar en lo que leo.
Cuando me encuentro un verso triste,
siento en el alma como una caricia.
No es que me alivie la tristeza ajena;
es que me siento menos solo.

Atentament.
Senyor i

2 comentaris:

Ronsel ha dit...

Una poesía impresionante y una marca endeleble en nuestros corazones. Lo mejor: que siempre nos quedarán sus escritos. Supongo que por eso su muerte fue "nada grave".
Saludos

Senyor i ha dit...

Unha aperta Ronsel.
Atentament.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...