dijous, 27 de maig del 2010

L'ensenyament de la lectura a Espanya és encara una innovació educativa per arribar, per executar, per defensar.

M'ha agradat tota la segona entrada dedicada a la LECTURA que fa en Miguel Calvillo en el seu blog. Però la frase que dona títol a la present entrada no té desaprofitament.

Diu també en Miguel:
... Si no es prenen mesures ràpidament, pot ocórrer també que a Espanya es pot passar de no llegir gens o poc i malament, a llegir exclusivament en Internet. I això no significa que la tecnologia sigui ni molt menys un perill per a la lectura, significa que la tecnologia segueix sent una prioritat objectiva a la qual es dediquen recursos materials i humans, a més de mesures legislatives, mentre que a la lectura no es dedica ni tan sols la meitat (de la meitat de la meitat). Aquesta desproporció sí pot ser perillosa, perquè pot pertorbar una educació lectora textual centrada i complexa en favor d'una lectura hipermedial fàcil i regalada. Naturalment la lectura hipermedial no ha de ser un problema, tot el contrari, representa un entorn de lectura imprescindible per a l'educació; el problema -vull recalcar- és la desproporció, la poca atenció explícita que es dóna a un ensenyament de la lectura enfront d'altres tipus d'innovacions educatives que compten amb major pressupost i majors recursos humans...

I és que a Andalucía fan el Congreso andaluz sobre lectura "Leer para aprender". Les línies de força d'aquest congrés són:
  • La competència lectora, pilar bàsic de l'aprenentatge escolar.
  • La lectura com a base pel desenvolupament de les altres competències.
  • Diferents suports de la lectura: escola TIC 2.0.
  • Els docents com a formadors en lectura.
  • La biblioteca escolar.

Algunes de les mesures que en Miguel proposa són:
Las medidas puede ser muchas pero deben cumplir las siguientes características:

- Visibilidad legislativa: de modo que sean explícitas para su aplicación concreta en periodos o instituciones concretas con fines conocidos, etc.
- Dotación de presupuesto: no puede seguirse pensando que todas las innovaciones educativas cuestan dinero menos la lectura. La lectura solicita recursos valiosos y formación trascendental y todo ello necesita dinero.
- Recursos humanos: repito mucho últimamente que las bibliotecas escolares sirven de poco. De hecho, los estudios nunca han podido demostrar que las bibliotecas influyan en la vida de los estudiantes, lo que sí está demostrado que influye es el bibliotecario, el documentalista que trabaja prestando sus servicios y que sí puede tener grandes efectos en la comunidad. Los recursos humanos forman parte también del punto anterior, de la dotación presupuestaria porque dedicar recursos humanos a la enseñanza de la lectura supone especializarlos en esta finalidad y por tanto, de traerlos de otros menesteres. Naturalmente, todo el profesorado deberá cooperar en la enseñanza de la lectura, pero si no existen personas con especial dedicación horaria y con especial formación, nada podrá hacerse.
Resulta curioso que cuando algunos hablan ya de la muerte del libro, una enseñanza de la lectura en España sea todavía una innovación por llegar, un mundo por descubrir, una política que defender.
Gràcies Miguel

2 comentaris:

Miguel Calvillo Jurado ha dit...

Gracias, Montse, por la traducción. Creo que ahora que se habla de reducir el salario de los funcionarios, la gente debería saber que en lectura y biblioteca hay muchos, muchos, profesores y profesoras en España que no trabajan precisamente por dinero, sino que lo hacen porque creen que efectivamente la lectura y la biblioteca constituyen un pilar básico de la educación.

Montse ha dit...

Tota la raó del món.

Però les il.lusions posades en el programa Puntedu i en el possible i millor futur per les biblioteques escolars amb persones amb ganes de fer bé la feina... queden a l'aire.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...